Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

maandag 26 november 2007

Wat een wakker worden is dit

Vanmorgen vroeg om 05.30 ongeveer met een hoop lawaai megafoons, sirene's het bed uit geblazen. Met versufte kop snel een broek aan en een shirtje. Het teken dat er een dag begon die niemand weet hoe dit zou eindigen.

(vanmorgen om 06.00 uur, klik voor vergroting)

Autobanden werden aangesleept, hele boomstammen kwamen uit tuinen, putdeksels en zelfs gemeente afrasteringen werden gebruikt om het verkeer naar een enkele strook te begeleiden. Het was niet zodanig bedoelt om alles lam te leggen, maar meer om aandacht dat het aankomende reform funest is als er voor "ja" gekozen zou worden. Pamfletten werden er uitgedeeld, heb er uiteraard hier 1 liggen en het ziet er gelikt uit.

Ja en dan de politie, in het begin kwamen ze en verzamelden zich onder een viaduct. Dit gedurende een anderhalf uur. Ze waren geheel verkleed in gevechtsuitrusting. Ze kregen koffie en hadden ook wel plezier. Er kwamen berichten door dat er een winkelcentrum zo'n 500 meter verder het toneel was van schietpartijen, traangas en flinke charges. hier bleef alles tot zover gemoedelijk. Plotseling vanuit het niets busjes met een hoop agenten erin. Schat zo'n 50 man die zich vervoegde bij de politie die er al waren.

(De politie rukt op klik voor vergroting)
Dan vanuit het niets, begonnen ze gewoon te
schieten, gasgranaten vlogen in het rond, de menigte vloog uiteen. Zelf rende ik ook met een rotvaart weg. Ik had de mazzel dat dit ongeveer 100 meter van mijn voordeur was. Dus na een kort sprintje van 50 meter draaide ik me om. De politie met getrokken pistolen, geweren in de aanslag kwamen wel heel dichtbij, er viel nog een enkel schot. En het was net of ik in de film zat. Natuurlijk was ik bang, maar wilde wel foto's nemen. Dus ik in de aanslag met mijn mobieltje, tegen een overmacht van agenten. Kon dus maar 1 foto nemen en nam de volgende sprint naar huis. Ik stoof naar binnen en gelijk was de tuin vol met nog zo'n 30 man. Iedereen zocht een veilig heenkomen. Vanuit de tuin heb ik nog wat foto's gemaakt.


(politie controleert en schiet door de straat)

Dit gewelddadige optreden zette best wel kwaad bloed, maar tot mijn verbazing, ik was wel pissig, gingen ze over tot ludieke acties. Ze hielden de auto's aan zongen wat, een protest liedje telde af van 5 naar 0 en riepen dan "Libertad" en de auto's konden dan doorrijden en dit werd steeds herhaald.
En toen kwam er een bericht binnen waar verteld werd dat er doden zijn gevallen, mensen mishandeld, en arrestaties gepleegd.
Hierop gingen direct de autobanden in de fik.
Ben zelf naar binnen gevlucht want in die rook staan is niet echt prettig.

(autobanden in de brand op de weg)














Ik zit dit verhaaltje te schrijven en we horen ineens wederom schieten. De kogels vlogen door de straten. Ik was echt niet zo'n held om direct naar buiten te lopen. Het hield op en met mijn mobieltje heb ik snel deze foto gemaakt. Zie waar de kogel het hek van mijn buurvrouw heeft geraakt.

(Zie rode cirkel)
Het arme mens was helemaal van slag, want op het moment dat die kogel het hek raakte stond ze achter het hek. Ze vertelde later ook wat er gebeurde.

Er stopte een automobilist die tegen de GN vertelde wie de "organisator" was van de demonstratie, hierop werd hij gearresteerd en iedereen wilde dit voorkomen, waarop ze begonnen te schieten.

Het land wordt verscheurd door malloten, dit heb ik nog nooit meegemaakt. En ik geloof nooit meer de Chavista als deze zeggen dat het uitgelokt is, om wat voor reden dan ook. Was er nu zelf bij dat ze zomaar begonnen te schieten. Geen aanleiding of wat dan ook. En ineens vlogen de kogels langs ons heen.

Ik neem wat te drinken en ik heb ook wat nieuws gezien op de TV. Er is een heleboel gebeurd in het land. En ook op politiek gebied. Denk dat de kranten en de TV niet weten wat ze uit moeten zenden. Zelf ben ik ook nog vanmorgen vroeg gefilmd door de plaatselijke TV.

Groet
Alpha