Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

donderdag 6 december 2007

Het verkeer in Venezuela

Vandaag even een ander soort kritische noot over het beleid van Chavez.
Dus even geen hoogte punten uit het nieuws, zoals de moeder van Chavez is gelukkig met het verlies van haar zoon tijdens het referendum, of een militair Venezolaans vliegtuig verhinderd te landen in Bolivia wegens "vliegende" stenen.
Nee vandaag wil ik het hebben over het verschrikkelijk verkeer in Venezuela.

Voor een paar jaar geleden, was het gewoon druk, maar kon je nog gewoon doorrijden en als het druk was dook je een paar straatjes in en omzeilde je de file. Nu sta je zelfs in de straatjes in de file. Er is geen ontkomen aan. Daar waar ik vroeger 15 minuten over deed, moet ik nu een uur voor uittrekken en het komt ook voor dat het nog langer is.

Wat en hoe komt dit!
Negen jaar geleden was een file iets wat wel eens voorkwam, maar er werden nog wegen aangelegd. Negen jaar geleden kwam Chavez aan de macht en het leek wel of er vanaf die tijd niets meer gedaan werd aan de wegen.
De steden groeiden en groeiden, de nieuwe wegen in de steden bleven uit. Alleen de straten waar de nieuwe huizen werden gebouwd was wat er nieuw verscheen aan wegen. De bestaande wegen werden slechter en er worden nu allerlei lapmiddeltjes toegepast om het berijdbaar te houden.

In Caracas is de situatie zelfs zo dat vandaag of morgen een totale verkeersinfarct komt. En dat geld niet alleen voor Caracas maar voor meer grote steden.
Nu heeft Caracas wel een nieuwe metro gekregen en er is een prachtige ringweg om de stad. Helaas is deze ringweg niet geheel om de stad heen dus kom je altijd op een punt waar je de drukte induikt. En dan zit je in de stad en daar rijden dan allerlei taxi's die langzaam rijden om te kijken of er een vrachtje is voor ze. Is er iemand die zwaait dan stoppen ze, maakt niet uit waar, zelfs voor een groen licht, ze stoppen gewoon. Dan rijden er allerlei soorten bussen rond, van bestaande bussen tot selfmade bussen. Deze bussen doen hetzelfde als de taxi's. En met rijden denken deze mensen van het openbaar vervoer dat er geen ander verkeer is. Ze geven gas kijken niet links of rechts. Dit geeft irritatie omdat de privé chauffeur boven op zijn remmen moet staan. Wat weer resulteert in oponthoud en zo creëer je nog meer files. Nu is ook de privé chauffeur van een kwaliteit dat die in Nederland nog geen rollator mag besturen. En ze hebben allemaal haast, laat geen gaatje vallen want ze zitten er gelijk voor, naast. Een heer in het verkeer zoals wij wel eens zeggen kom je hier vrijwel nooit tegen. Dan heb je de onzichtbare en niet te verwoesten motorrijder, althans dat denken ze als je ze ziet rijden door het verkeer.
Dan heb je ook nog de automobilist die met zo'n verrot voertuig rijdt, prive, taxi, bus, maakt niet uit en die krijgt dan vaak pech. Waar zo'n vehikel strandt met pech wordt hij ook gerepareerd. Dus midden op de weg en dit gebeurd vaak. Dan heb je nog de vele auto-ongelukken, kleine en grote. Wat niet verwonderlijk is met de rijstijl van de Venezolaan. O..ja de stoplichten dat is ook zo'n apart punt, die werken wel, maar niemand kijkt er naar.
Alles bij elkaar geteld is het dus niet vreemd dat de file's hier overal staan.

We gaan weer even terug in de tijd. Laat ik het maar zo zeggen. Vroeger waren er taxi's die moesten voldoen aan bepaalde eisen, zelfs de bussen alhoewel dit altijd wel iets anders was.
Nu kan je met een taxi bordje gelijk beginnen. Eisen zijn er niet meer en als ze er zijn dan wordt er toch niet naar gekeken.

Chavez is te bang om dit aan te pakken, hij weet dat dit stemmen kost. Het rijbewijs hier bemachtigen is net zo makkelijk te krijgen als een banaan. Je moet afrijden voor een rijbewijs maar heb de indruk dat als je gas kan geven dan krijg je je rijbewijs, waar de rem zit is niet belangrijk. En de meeste kopen een rijbewijs, is een schijntje voor 100.000 Bs koop je hier een rijbewijs. Ik heb eens gezien hoe iemand moest afrijden voor zijn motor rijbewijs. Hij moest om drie pionnetjes rijden en later nog 1 keer met een duopassagier achterop. De passagier werd uit het kijkend publiek geplukt en als hij dit goed deed was het klaar!!
Dit zijn dingen die Chavez nooit zal veranderen en onder zijn bewind is alles nog makkelijker geworden en de corruptie groeit.

Dan de wegen, verzuimt om te reageren op de groei van de populatie en de groei van de nieuwe auto's. Hij laat geen nieuwe wegen aanleggen en de bestaande wegen zijn onvoldoende. Er zijn wegen die gewoon een gevaar opbrengen. Zoveel diepe gaten en kuilen, dat het een wonder is dat je assen niet afbreken.

Nu zijn er wel een paar uitzonderingen te geven, maar meestal is er dan een burgemeester of 1 van de paar niet Chavista gouverneurs, die er iets aan gedaan heeft.

Hier in Valencia is het momenteel zo erg met het verkeer dat je niet eens meer de straat uit kan rijden. Dit is al close tegen een totale verkeersinfarct aan. En wat doet de burgemeester? U raad het al, helemaal niets. Nee, dat is niet helemaal eerlijk er wordt gewerkt aan een metro in deze stad. Ze zijn al zes jaar bezig of zo. De eerste bouwput staat nog steeds zo, zoals het begonnen was. Alleen het hek wat erom heen staat begint nu weg te roesten. Er is wel een gedeelte af, maar dat is maar een klein stukje.
Nu zonder te overdrijven, als voetganger moet ik soms achter een boom duiken omdat er auto's over het voetpad rijden, ze duiken het grasveld over richting voetpad om zo wat auto's te kunnen passeren alvorens weer de weg op te gaan. Ze vinden het ook handig om even de dubbele strepen over te gaan om dan te rijden tegen het verkeer in. Zelfs als deze is afgeschermd met een groene gras-strook met bomen, even tussen de bomen door en dan dwars tegen het verkeer in!!
En de gouverneur, die zit heerlijk zijn centjes op te maken met Chavista feestjes. O..ja de gouverneur doet aan zwarte magie. Misschien mag hij wel niets doen!!!

Groet
Alpha

Blogarchief