Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

donderdag 31 juli 2008

Chavez nationaliseert Banco de Venezuela (Santander groep) + update

Chavez doet het weer, een nodeloze nationalisatie en dit keer is het een Spaanse bank uit de Santander groep. Banco de Venezuela opgericht in 1890 en in 1994 voor het de eerste keer genationaliseerd en twee jaar later in 1996 overgenomen door de Santander groep. En nu wordt de bank opnieuw genationaliseerd. Wie er een echte verklaring voor heeft mag het zeggen. Chavez heeft al zo'n 10 banken tot zijn beschikking. Of is het gewoon laten zien van, kijk ik doe wat ik wil en ben koning in mijn land? Eigenlijk zie ik het nut er niet van in, alleen dom spierballen laten zien van wie er de baas is.
Chavez had verschillende verklaringen voor deze overname. Hij vond de naam Bank van Venezuela passen als eigendom van Venezuela! Dit is echt geen gein of dollerij, dus moest de bank genationaliseerd worden. Een andere verklaring is dat hij meer service wil geven aan de Venezolaan om bankzaken te doen en de bank gezonder maken. En dat hij altijd een bank van deze grote wilde hebben?
Wat schiet de Venezolaan er nu mee op, de bank was er al en de service of gezonder maken met de ervaringen die er al zijn van nationaliseren, daar geloof ik niets van. Denk eerder dat er een leegloop komt en dat klanten massaal vertrekken. Vergeet niet wat eerder verteld is dat hij controle wil hebben op het spaargeld!!!!!
Volgens bloomberg heeft de bank 285 kantoren, en drie miljoen klanten. Een 11.8 procent van uitstaande leningen en 10,7 procent aan deposito's en de dekking van het aantal klanten is zo'n 10% in Venezuela. De grootste bank is de Banesto Banco Universal op de voet gevolgd door Mercantil. We hebben ook nog banco Provincial deze wordt niet vermeld door Bloomberg, maar ik dacht dat deze nog niet zo lang geleden de grootste was. Nu vind ik persoonlijk dat de Mercantil bank (misschien plaatsgebonden) veruit de beste is van deze rij banken. De wachttijden zijn er korter en je wordt vrij normaal geholpen. De Spaanse banken hebben een probleem van ellenlange rijen en het is een ramp. Als ik weet dat ik naar "provincial of Banesto" moet dan doe ik dat met lood in mijn schoenen.
De onmacht om de 10 banken die hij al heeft om die goed te laten functioneren is een typische rode draad van de chavista's. Met een beetje beleid waren deze banken gewoon de grootste geweest. Maar onmacht, mismanagement en ignorantie als prioriteiten zullen deze banken nooit wat worden. Misschien dat Banco X een uitzondering is. Heb daar wel als kleine ondernemer mee gewerkt. Maar nu eerlijk, wie heeft er nu wel eens gehoord van de banken Banmujer of Banco Y.
Met Banco de Venezuela slaat hij dus wel een redelijke slag al is het volkomen absurd.


Vraag me af hoe Spanje hierop zal reageren, net terug van een bezoek alles koek en ei en nu dit.
De santander groep wilde niet verkopen. Maar Chavez heeft gewoon gezegd ik koop wat ik wil en ik doe wat ik wil doen. Heel opmerkelijk was wel dat vanmorgen in de krant stond over een media oorlog van de spaanse krant tegen Chavez. Chavez is nogal ontzet door de berichtgeving van El Pais en zegt dat ze te negatief schrijven over hem. Het valt wel mee zo'n 64 procent van de berichten was negatief en negatief neutraal en 29% neutraal. En de rest was puur positief.
Ik kan alleen maar zeggen als ik de TV aan doe hier in Venezuela dan hoor ik 95% cuba, 4 procent Cubaans neutraal en 1 procent echt neutraal. Dus dan valt El Pais nog reuze mee. En ik hoor het ook iedere dag.

groet
Alpha

UPDATE:

De update bestaat alleen maar uit een link. Deze blogger Miguel schrijft veel over financiële malversaties en we kunnen gerust zeggen dat hij een kenner is over deze zaken.
Een uiterst goed artikel momenteel op zijn blog over het waarom van Nationalisatie van Banco de Venezuela en wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst.

Blogarchief