Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

maandag 12 januari 2009

Chavez verslaat natuurgeweld "Hurricane" Katrina in moorden.

Er zijn officiële cijfers vrijgegeven over het aantal moorden in 2008. De Cuerpo de Investigaciones, Científicas, Penales y Criminalística of te wel de CICPC publiceerde vandaag de cijfers.
Moet even toegeven dat mijn berekeningen volgens eigen telling niet klopte ik had het laatst over 15.000 moorden in Venezuela, het officiële rapport met de cijfers ligt lager. Ook al zijn er aanwijzingen dat de officiële cijfers niet kloppen. Maar daarover straks wat meer en de conclusie mogen jullie zelf trekken.
Geweldig nieuws dus dat er minder moorden zijn gepleegd dan met wat ik opgaf. Toch is er wederom een nieuw record gesneuveld en in de anale van de historie van Venezuela wordt het getal 13.156 moorden in 2008 met rode dode letters opgetekend.

Ik hoefde niet ver te zoeken voor de officiële cijfers van 2007, deze stond al op mijn blog. De toenmalige minister van justitie in 2007 , Pedro Carreño maakte toentertijd bekend dat er 12.249 moorden waren gepleegd. We zien dus opnieuw een officiële stijging van 900 moorden per jaar.

note: In november 2008 kwam er officieel bericht van de CICPC uit dat er 13.129 moorden waren gepleegd. Ik vreet mijn notebook op als er vanaf november maar 27 moorden zijn bijgekomen. Alleen Caracas had in de maand December 523 moorden in 29 dagen. Ik zat dan wel te hoog met mijn 15.000 per jaar, maar de CICPC zit er ook een eind naast en dat in 2 weken tijd. Overigens volgens Eliseo Guzman commissaris van politie in de staat Miranda voorheen coordinator van de nationale politie en voormalig directeur van de CICPC kon verklaren in de Notitarde dat de criminele cijfers geheim zijn. Hij komt met een rekensommetje dat er in tien jaar 8.527 moorden zijn verzwegen. En dat nu krampachtig het aantal moorden wat gepleegd is in 1999 omhoog geschroefd wordt, om dan later te kunnen zeggen dat het aantal moorden afneemt met de nieuwe cijfers in 2009. Ach we zijn wel wat gewend geraakt de laatste jaren. Het is alleen jammer dat we de gegevens aardig bijhouden en niet alleen ik doe dit. Zouden we de 15.000 nog halen? Denk het niet, ik zat echt te hoog, maar hoeveel .......het blijft nu nog open staan.
Het is ook niet mijn bedoeling om de 15.000 moorden te halen, maar zou zo graag echte cijfers willen zien en die te vertrouwen zijn.

We gaan even verder met de stad Caracas.
Deze stad heeft de wisselbeker van moordlustigste stad ter wereld wederom in de prijzenkast staan.
Vergelijkingen gaan mank of we moeten de ergste natuurramp nemen van Amerika, Huricane Katrina, New Orleans. Deze verwoestende Hurricane bezorgde leed en verdriet en bezorgde 1.836 doden. Hurricane Chavez zorgt voor 2.165 doden in 2008 in de stad Caracas.
Dit tot spijt van de mensen die ook maar een enkele seconde geloven wat de ministers van Justitie beweren, dat het veiliger is geworden in Caracas. Gewoon bullshit wat er steeds naar buiten wordt gebracht van deze leeghoofden. Het is trouwens ook een nieuw record voor de stad Caracas. Overigens is het cijfer niet compleet voor de stad Caracas. Er is niet meegeteld de "zelfmoorden" en de "geoorloofde" moorden, de politie moorden met schietpartijen en andere gevolgen. Wanneer deze meegeteld worden komt Caracas over de 3000 moorden per jaar. Is wel medegedeeld maar exacte cijfers werden niet genoemd.
De gemeente in de stad Caracas Libertador heeft de meeste moorden geregistreerd volgende CICPC. direct gevolgd door Petare en Sucre. Sucre had 540 moorden.

We hebben ook nog een categorie moorden voor staten.
Carabobo is de gevaarlijkste staat in Venezuela met 1.524 moorden.
Er is een lijstje gemaakt in de Notitarde over de laatste tien jaar met moorden per staat.
De top zes
Carabobo - 11.501
Zulia - 10.520
Miranda 10.232
Araqua - 6.128
Bolivar - 5.627
Anzoátegui - 5.137

Hebben we nog meer cijfers kunnen vinden. Jawel in de tien jaar Chavez 101.141 moorden.
Het gemiddelde over deze "tien" jaar is 10.114 moorden per jaar.
In de maand komt het neer op 842 moorden
En er wordt 1 moord per uur gepleegd in Venezuela.

En dan hebben we nu de "officiële" cijfers gehad.

Ik kan wel zeggen dat ik er stil van ben geworden.
Het word wel makkelijker als iemand zeg; "ik heb een moorddadige vakantie gehad en waar denk je dat ik was?".
Ik zal dan direct zeggen; "je bent in Venezuela op vakantie geweest."

Bronnen:
Universal
Noticiero digital gekopieerd vanuit de Notitarde.
Infobae. com
Noticias 24


groet
Alpha