Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

zondag 12 juli 2009

EXCLUSIEF INTERVIEW met politiek gevangene ¨General de Brigada (EJ), Delfín Gómez Parra¨

Articulo en Español

Enkele dagen geleden kreeg ik het verzoek van Carmen of ik interesse had om met haar een interview te maken met Tihianny Pisani, vrouw van General de Brigada (EJ), Delfín Gómez Parra . Het gesprek zou dan via internet gaan en er konden zelfs vragen gesteld worden aan Generaal Delfín Gómez Parra, welke later beantwoord zouden worden.

Een geweldige buitenkans om nogmaals een politieke gevangenen uit Venezuela te bespreken op het blog, maar nu met de vragen die wij (Carmen en ik) konden stellen. Er werd ons uitgelegd hoe we contact konden maken met Tihianny Pisani en dat de vragen die we eventueel hadden voor haar man later beantwoord zouden worden. Hij zit in de gevangenis en beschikt daar echt niet over internet. De antwoorden van Gómez hebben we gewoon meegenomen in het vraaggesprek, net alsof hij aanwezig was bij het gesprek.

General de Brigada (EJ), Delfín Gómez Parra zit momenteel in de gevangenis Guanare in de staat Portuguesa vanwege vermeende ongeregeldheden met de bouw van suikerfabrieken in de staat Barinas.

Note: Het is begrijpelijk dat niet iedereen bekend is met de situatie in Barinas, de geboorteplaats van H. Chavez en de gouverneur (vader van H. Chavez) op dat moment. Ook komen er antwoorden over Cubanen. Om niet de vaart uit het artikel te halen zullen er wat linken geplaatst worden, waarmee het een en ander duidelijk wordt.

Na het voorstellen aan elkaar en dat wij dankbaar zijn voor de tijd die Tihianny Pisani wilde besteden aan ons, nam zij het woord en zei ze dat ze verheugd is dat wij belangstelling tonen voor de zaak van haar man en dat ze blij is dat er nu zelfs een buitenlander interesse toonde.

Vraag Alpha, Carmen (AC)

Wat is de reden dat U Generaal, Delfín Gómez Parra (DGP) bent gearresteerd?

Antwoord DGP

Ik ben gearresteerd omdat ik als hoofd van de militaire Unit verantwoordelijk was voor de aanleg van de centrale suikerfabriek. Ik constateerde in de rapporten dat er onregelmatigheden waren en deze heb ik gerapporteerd. De onregelmatigheden hadden betrekking op de directie van de CAAEZ welke bestonden uit de familie van Chavez en de Cubaanse adviseurs. Uit het oogpunt om tegen de corruptie te strijden heeft de regering mij gearresteerd en niet zijn familie of de Cubaanse adviseurs. Er moest een zondebok gevonden worden.

Vraag AC

Ik kan me voorstellen dat als u zegt onschuldig te zijn dat u uw arrestatie en opsluiting in de gevangenis heeft aangevochten.

Antwoord DGP

Vanzelfsprekend, we hebben een “vervanging” van de zaak ingediend, na 8 maanden, door onze advocaat met een formulier welke is aangeboden aan de afdeling Criminele divisie van het Hoge gerechtshof. Dit vanwege de vele fouten en onregelmatigheden die gemaakt zijn tijdens het proces. Na het inbrengen van de aanvraag hebben we zelfs druk uitgeoefend . Het hoge gerechtshof zou moeten erkennen dat er onregelmatigheden zijn, met name het ontbreken van een bezwaarschrift bij de vervolging, maar gelastte de wedersamenstelling van de zaak zodat deze volledig belast is.

De formele klacht is ingediend na 1 jaar en 9 maanden na het arrestatie bevel. Al deze tijd zat ik in de gevangenis. Dit is pure vrijheidsberoving

Vraag AC

U zegt dat U druk heeft uitgeoefend, waar bestond deze uit?

Antwoord DGP

De druk die we uitgeoefend hebben was om via de legale manier op allerlei wijze aan te tonen dat ze fout zaten. En alles werd gewoon opzij geschoven waardoor ik besloot om in hongerstaking te gaan. Deze heeft exact 6 dagen geduurd.

Vraag AC

Chavez heeft in een “alo Presidente” gezegd dat als hij een geweer had dat hij de schuldige had neergeschoten!! Hoe is dat op u overgekomen. En dacht U nog aan een eerlijk proces!

Antwoord DGP

Ik geloof niet meer in de mogelijkheid van een objectief en eerlijk proces. Op het moment dat de president zei dat hij zou willen schieten op degene die verantwoordelijk waren voor deze zaak bedoelde hij gewoon dat er een order uitging naar de agentschappen die verantwoordelijk waren voor het onderzoek en de rechtbank om snel iemand te veroordelen. Chavez heeft me nodig als gevangene zodat hij zijn naaste familieleden en de Cubanen kan beschermen die hem adviseren. Om zoiets uit de mond van een president te horen is werkelijk absurd. Hij zegt in feite dat iemand zonder proces en dus onschuldig is volgens de wet neergeschoten kan worden door hem. En met een justitieel systeem wat voor 100% wordt gecontroleerd door deze regering is er geen rechter te vinden die zich tegen zijn uitspraken en wensen zal keren.

Vraag AC

Wat is de hoogte van de straf die justitie U wilt opleggen.

Antwoord DGP

De maximale gevangenisstraf die ik kan krijgen voor de “misdaad” die ik zou hebben begaan is 10 jaar. Momenteel zit ik al drie jaar en 4 maanden in de gevangenis en zijn er 13 hoorzittingen geweest. De rechtbank behandelt maar 3 of 4 hoorzittingen per maand voor de gehele staat. Mijn zaak heeft door de trage werking van de rechtbank al een vertraging opgelopen van 1 a 2 jaar. Nogmaals, er is geen enkel bewijs gevonden dat ik schuldig ben en het vermoeden is ook dat ze deze zaak express aan het vertragen zijn.

Vraag AC

Wat is de volgende stap die U neemt, want U zit nu zonder veroordeling in de gevangenis.

Antwoord DGP

We hebben de rechtbank op Artikel 244 van de wet gewezen. Deze houdt in dat niemand in voorarrest kan worden gehouden langer dan 2 jaar. Nu zegt de rechter dat er geen verzoek is geweest van onze kant en heeft het afgewezen.

Vraag AC

Uw advocaat dr. Luis Rodolfo Campos is vermoord en vermoedelijk door huurmoordenaars. Wat kan U ons daar over vertellen en heeft het te maken met uw zaak.

Antwoord DGP

Dr. Luis Rodolfo Campos is inderdaad afgelopen januari vermoord, door huurmoordenaars. Daar is geen enkele twijfel over mogelijk. Hij werd neergeschoten voor de deur van zijn huis met dertien kogels. Er is niets van hem gestolen of verdwenen, alleen in koele bloedde neergeschoten. Buiten dit brutale geweld is het ook nog eens vreemd dat hij de adviseur was van Antonio Albarrán, ex minister van Agricultuur en landbouw en voorzitter van de Centrale Suiker fabriek waarover deze hele zaak gaat. Ik vraag me steeds af wat voor informatie “Dr Campos” (mijn advocaat) had als adviseur van Antonio Albarrán en als mijn advocaat die geheel op de hoogte was van mijn zaak en de waarheid omtrent deze zaak. Wat was het dat hij het zwijgen werd opgelegd????

Vraag AC

General Delfín Gómez Parra wilt U nog iets toevoegen aan dit gesprek.

Antwoord DGP

Ik zit nu 3 jaar en 4 maanden in voorlopige hechtenis. Ik wil duidelijk maken dat ik vrijwillig verscheen voor de Militaire inlichtingendienst, omdat ik het vermoeden had dat er iets tegen mij zou komen. Op het moment dat ik daar was, was er niets tegen me. Maar uit het niets verscheen er ineens een order om mij in hechtenis te nemen . De directeur vroeg aan me of ik iets in gedachte had…of ik weg zou gaan of zou blijven. Ik antwoordde dat ik niets te verbergen had en dat ik zou blijven. Ik wilde de situatie onder ogen komen en mijn rechten halen op de valse beschuldigingen. Ondanks dat ik weet dat de order uit Miraflores is gekomen om me te veroordelen, zal ik niet opgeven. Ik ben onschuldig en ik kan met opgeheven hoofd iedereen recht in de ogen aankijken .

Ook mijn prachtige familie geeft mij de kracht en ik wil weer als een vrij man bij mijn familie zijn. Ze hebben mij nodig aan hun zijde. De duivel zal nooit zegevieren als God de macht heeft. En dat zullen we op een dag zien.


Vraag aan de vrouw van generaal Gómez. Tihianny Pisani: Voor U het laatste woord en de vraag wat voor een impact de arrestatie had en nog heeft van uw man op u en de familie.

Antwoord:

De eerste reactie was vol ongeloof, later drong het door dat het geen fictie was. Mijn man in de gevangenis van Guanere, staat Portuguesa en wij wonen in San Antonio de Los Altos in de staat Miranda. Dit is werkelijk ver weg (425 kilometer) en het maakte alles nog moeilijker om iets te doen.









Onze kinderen moesten wennen om niet dagelijks hun vader te zien. We proberen om zo goed als mogelijk is om deze omstandigheden het hoofd te bieden, maar de sfeer in huis is bedroefd. Zeker op bepaalde dagen dan wordt het gemis van mijn man en vader voor de kinderen heel sterk, zoals met de kerst. Je loopt dan met een druk op je borst rond. Er is veel op me afgekomen en ik heb een grote verantwoording op mijn schouders gekregen. Voor de huishouding zorgen, mijn kinderen steunen, de school voor de kinderen, mijn man in de gevangenis en ik moet de toch wel lange en gevaarlijke weg naar de gevangenis afleggen, de advocaat bezoeken. Hiernaast heb ik ook nog mijn eigen pijn en de eenzaamheid. Er komt ook bij kijken dat met ieder bezoek aan mijn man bij het einde van het bezoek ik me sterk wil hoeden voor hem. Maar mijn hart huilt. Ik moet de beschuldigingen maar aanhoren in de rechtszalen al zijn dit nog zulke grote leugens. En je ziet dat ze zich niets aantrekken van het tegenbewijs. De ironie van dit is dat mijn man de enorme fraude opmerkte bij de suikerfabriek en dit meldde!! En nu worden wij beschuldigd van de fraude en het achteroverdrukken van een onwaarschijnlijk bedrag, te weten 3.000.000.000.000 Bs. Onze leefstijl bewijst de valsheid van deze beschuldiging. Zo’n bedrag kan je onmogelijk verbergen in je bank. En kende ik niet de economische problemen waar we nu inzitten.

God weet dat we de waarheid vertellen. Mijn man is altijd eerlijk en een inspiratie van normen en waarde en principes voor iedereen die we kennen en hij zal zijn kinderen nooit een voorbeeld geven van slechte en onwettige zaken!

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat mijn man altijd erg kritisch was met wat hij observeerde hoe Chavez het land veranderde in het communistische model van Fidel Castro. En hoe hij het leger in de politiek bracht ten gunste van hem. Onfortuinlijk genoeg heeft Chavez er nu ook voor gezorgd dat kritiek op zijn politiek een criminele zaak is geworden door dit legaal te veroordelen.

Dit is een dictatorschap is vermomd als democratie.

Een klein nawoord van mij.

Carmen en ik hebben zowel de generaal als zijn vrouw enorm bedankt voor de openheid van het gesprek. Ook al was deze over het internet en moesten we soms heel lang wachten op antwoord van haar man. De durf om een interview op deze manier te geven is ongekend. En je doet dit alleen wanneer je echt onschuldig bent en de normale rechtspraak niet meer functioneert in je land. Het is jammer dat de politiek in het buitenland nog steeds doof en blind is met wat er gebeurd in Venezuela. Ik hoop dat dit artikel van ons (Carmen en ik ) veel mensen bereikt en dat het zo bekend wordt dat het vragen gaat opleveren bij de regering. Ik verdien er niets mee en alles wordt gedaan uit liefde voor het eens zo mooie land Venezuela en de democratie. Het zou ook prachtig zijn als iemand dit verhaal kan doorsturen naar een grote krant in Nederland.

Symbool supporting alle politieke gevangenen







Groetjes

Carmen, Alpha

Ps. Enkele linken over de situatie in Barinas.

Groeiend ongenoegen in Barinas

Los Chavez, ¨La Familia real de Barinas - en deze link

Blogarchief