Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

dinsdag 28 juli 2009

Nederlanders in Honduras zijn boos op het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Veertig Nederlanders in Honduras hebben een boze brief geschreven. Volgens hen is er géén staatsgreep geweest in het Midden-Amerikaanse land. De afgezette president Zelaya zou een corrupte boef zijn die demonstranten betaalt. En de houding van Nederland en Europese Unie noemen de briefschrijvers 'schandalig'.
Correspondent Marjon van Royen vertelt dat niet iedereen in Honduras zo denkt.

Audio fragment van Marjon.
video

Het is wel een "rare" wet hé Marjon!!!!
Je was zo kien om dit wel heel "raar" en vaak te benadrukken. Misschien is het beter om het woord ongewoon te gebruiken. Maar veel grondwetten in Latijns Amerika zijn niet alledaags. Dit zou ze toch als "kenner" moeten weten. Ook in Venezuela was er zo'n soort wet, maar Chavez had wat langer de tijd om alles te veranderen.

Laten we nu eens kijken met wat ze zegt. Ze zegt bijvoorbeeld dat het niet allemaal op conto geschreven kan worden van infiltranten uit Venezuela en Nicaragua. Ze heeft het over de arme bevolking die op het platte land werkt die vooral aanhanger zijn van Zelaya. Laten we maar gerust zeggen dat ze een dagje niet werken op het land om voor Zelaya te demonstreren als ze het dubbele weeksalaris krijgen van de aanhangers van Chavez die de onlusten regisseren. Dan krijg je wel de boertjes buiten voor een dagje onlusten. Natuurlijk zijn er aanhangers van Zelaya, er lopen nog steeds idioten rond die Hitler geweldig vinden.
Ja de arme bevolking heeft ook zo´n 100 tractors gekregen van Chavez, en goedkope olie werd er geleverd door Chavez., Dus doen ze nu iets terug.


Marjon zegt wel dat strikt genomen de Nederlandse brieven schrijvers gelijk hebben met de wet. Hierna begint ze het "raar" te vinden. En ze geeft Zelaya zelfs gelijk dat er een verandering in de wet moet plaatsvinden.

Laten we het even bekijken, ze zegt dus dat volgens de wet Zelaya gewoon wettelijk is ontslagen. Hier ben ik het volledig mee eens. En wettelijk gezien is er geen coup geweest. Ze zegt ook dat Honduras een speciale wet heeft waar niets aan veranderd kan en mag worden. Hier heeft ze volledig gelijk in en het is om de democratie te beschermen. En in feite had ze niet meer moeten zeggen.

Want om Zelaya ook maar enigszins gelijk te geven dat de cowboy met de hoed wel ergens gelijk heeft om de wet aan te passen is nu net wat er niet moet gebeuren.
Zodra je dit al gaat zeggen geef je de macht aan 1 persoon. Zelaya heeft in totaal 7 keer de wet overtreden en dat was net even iets te veel. Gelukkig heeft het leger ingegrepen en anders was Zelaya ook zo'n muppet geworden van Chavez.
Het voorbeeld zien we in Venezuela wat er gebeurd als je iemand heel langzaam de grondwet laat veranderen. Of is dat Marjon ontgaan als buitenland correspondent van geheel Zuid en Midden Amerika en Mexico.

Ze vond het maar een rare wet, een wet die de broze democratie moet beschermen van een land als Honduras. Een land wat decennia geteisterd werd door coups en dictaturen en met de wet van 1982 werd het eindelijk rustig. Ik kan dat dus geen "rare" wet noemen een wet wat duidelijk werkt. Wel is het iet wat ongewoon en zeker voor Europeanen om te zien dat er zo'n wet is en dat een president maar 4 jaar kan aanblijven.


Dit schiet me net even te binnen, haar problemen met het nachtleven van Amsterdam en een vechtpartij in een kroeg. En haar optreden in DWDD.
Het is al een tijdje geleden dat ik er een artikel aan wijdde en ik ben even te lui om het op te zoeken en ik dacht ook dat de clip niet meer werkt op het blog.
Maar er waren wat dingen die gewoon niet klopte in wat ze toen zei. Ook dat ze Chavez ontmoette en dat hij haar wel een kwartier vast hield in een greep waar ze niet uit kon ontsnappen en als ik me niet vergis was dat tijdens een Alo Presidente, de soap van Chavez. Ik heb dat toen nooit gezien op TV in Venezuela en alle Alo's van Chavez zijn "Cadena's dus verplicht om op alle kanalen te zien hoe hij zich belachelijk maakt. Ze maakte wel een indruk dat ze knap was en dat Chavez wel een oogje op haar had!

Nu blijkt dat Chavez een frequent hoerenloper was en er geen genoeg van kon krijgen. Hij houdt dus wel van een beetje vulgair.
Moet wel oppassen anders krijg ik ook een proces aan mijn broek en nu is ze niet beschonken.
Ik vind het maar een rare meid en voor mij had ze beter in Italië kunnen blijven om koffie te zetten.
Wordt tijd om haar eens te vervangen en dan kan ze eindelijk aan haar boek beginnen die nu al zo'n 4 jaar met lege blaadjes de kaft vormt en misschien krijgen we dan een buitenland journalist die gewoon recht voor zijn raap is. En dus ook Nederland eens wakker schudt. De Nederlanders in Honduras hebben gewoon voor 100% gelijk. Ik erger me ook al jaren aan de misvormde berichtgevingen over Venezuela en de enorme laksheid van de Nederlandse regering.
Bij deze steun ik dus opnieuw Micheletti en blijf ik ook bij mijn artikel van 1 juli.
En hier de ALBA redders van DE DEMOCRATIE en een portret van Zelaya


Groetjes
Alpha

Blogarchief