Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

zondag 24 januari 2010

Chavez zet zijn vendetta met RCTV door

Nadat Chavez RCTV in mei 2007 de oudste privé televisie zender op een slinkse manier de mond snoerde door niet de vergunning te verlenen die het nodig had om uit te kunnen zenden in de vrij ether, is RCTV wederom uit de lucht gehaald via de doorgifte van een satelliet kanaal.

Zie hier hoe dat ging, de laatste 27 secondes.
video


Conatel met multimiljonair kroonprins Diosdado Cabello van het socialistische bewind had de regels aangescherpt voor TV uitzendingen en daar deed volgens hem RCTV niet aan.

RCTV nationaal werd veranderd in RCTV internationaal en kon hierdoor zijn uitzendingen via Direct TV (satelliet) herbeginnen. De Venezolaan die gewend was om de ontelbare soaps te zien op RCTV ging massaal over op de schotel. Was het in het begin van 2007 nog maar zo´n 15 a 20% in het bezit van een direct tv decoder, nu wordt het aantal kijkers geschat op zo´n 50%.

Conatel en dus ook Chavez zag met lede ogen toe hoe de nationale zenders steeds minder mensen trok. De helft van de bevolking kon de opgelegde uitzendingen van Chavez (de Cadena´s) op de TV omzeilen en een groot gedeelte van de bevolking drukte gewoon de TV uit. Er is ooit een onderzoek geweest en zo´n 30% deed de TV uit of liet hem aanstaan als schemerlamp wachtend tot Chavez was uitgebruld.
Om toch via de media zijn propaganda uit te blijven strooien werd er via illegale constitutionele veranderingen in de wet de regels aangepast.
Er kwam een nogal ondoorzichtbaard systeem uitrollen. Een zender met meer dan 30% van zijn zendtijd welke buitenlandse reportages bevatte kon onder de cadena´s uitkomen en werd gezien als een internationale zender. Een zender met meer dan 70% wat werd geproduceerd in Venezuela werd gezien als een nationale zender. Er waren nog wat aparte regels zoals een zender kon niet langer dan 1 uur een bepaalde tijd reserveren voor één onderwerp. Wat inhield dat zelfs een voetbalwedstrijd niet kan worden uitgezonden in zijn geheel, of het begin of het eind is dan te bewonderen. (hier heb ik niets meer over gehoord).
RCTV werd door Diosdado Cabello (Conatel) gezien als een Nationale zender met meer dan 98% aan binnenlandse uitzendingen??
Dus zelfs een Colombiaanse soap of een Braziliaanse soap moest seconde voor seconde bekeken worden of het niet toevallig Venezolaans was. Of het niet werd ondertiteld of ingesproken werd door Venezolanen en meer van deze gekheid.
Zelfs NG, MTV Latin, Animal Planet en CNN zijn nu verplicht om de cadena´s uit te zenden. al verwacht ik wel dat NG en Animal Planet in de toekomst meer uitzendingen gaat doen over bijv. IJsberen en IJsland.

RCTV voldeed niet, volgens Cabello, aan deze eisen. Ze werden hierdoor gesommeerd om nationale berichten door te geven en reclames over hoe goed het socialisme wel niet is en wat er gedaan werd voor de bevolking. Ook hield het in dat, als Chavez besloot om op alle kanalen te verschijnen met zijn oratie dat ze dit ook moeten uitzenden.
Volgens Granier de president van RCTV was en is RCTV internationaal en voldeed dus niet aan de eisen van Conatel welke vond dat het een nationale zender was.
Door het niet opvolgen van de eisen van Conatel werd de plug bij Direct TV eruit gehaald en is RCTV nu op zwart.
Granier zegt heel terecht dat de nieuwe regels alle wetten overtreden worden en dat het constitutioneel onterecht is.
Ook zegt Granier dat alles was afgestemd met Conatel, vandaar de uitspraken van Granier dat Conatel nu de regels en wetten overtreed die het zelf heeft gelanceerd.

Granier beschuldigd ook de overheid ervan dat ze uit zijn op een faillissement van RCTV.
In 2007 heeft RCTV de werknemers moeten inkorten tot 1.500 mensen van de ruim 3.500
En RCTV heeft nog steeds geen vergoeding gekregen voor alle spullen die onterecht zijn ingenomen in 2007. Het regime confisqueerde bijna alle apparatuur van RCTV

Ook de zenders American Netword, America TV en TV Chili staan op zwart.




















Chavez heeft op één zender na nu alle zenders het zwijgen opgelegd welke nieuws brachten. Globovision is nu nog de enigste zender die een tegengeluid laat horen en het nieuws brengt zoals deze is. De rest is van het nieuws is gewoon pure propaganda en nationaal.

Alianza blog met vrijwel alles over RCTV in het Spaans.


Groet
Alpha

2 reacties:

Macamba zei

Dan heb ik de oplossing voor de energie-crisis.
Chavez moet meer in Cadena gaan zodat alle mensen hun TV uitzetten en gaan slapen / zich bezatten.
Volgende crisis gaat dan wel een baby-boom zijn, want wat moet je anders doen uit verveling.
..en daarna arme baby's zonder eten en dus een boel van die alleenstaande moeders, arrechas in een protestmars.
En je weet hoe die Venezolaanse zijn.. als ze kwaad zijn.. dan kun je beter maken dat je weg komt, dus dan is is het echt einde chavez :)

Alpha zei

Hahaha Macamba,

Arrechas even vrij vertalen (dit is buitengewoon pissig zijn/ geen land mee te bezeilen/ onhandelbaar)

Ja daar heb je wel gelijk in als ze werkelijk onhandelbaar worden dan is het gedaan met Chavez, met iederen man trouwens. Beter is het om direct in te pakken en vertrekken.

hahahah hoe kom je erop

groet
Alpha

Blogarchief