Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

donderdag 7 januari 2010

De Nederlandse Ambassade in Caracas, Venezuela, met antwoord van BUZA

Vandaag heb ik even iets meer tijd en ik wil even terugkomen op mijn blogpost van 27 november 2009 Deze ging over de Ambassade van Caracas en over BUZA.

Eind december 2009 kreeg ik bericht van de brief die ik verstuurd had aan minister van buza M. Verhagen. Ik had de mail verstuurd aan zijn privé mail adres van BUZA. Het is een ander e-mail adres dan wat ik vermeld heb op het blog, maar ik kan moeilijk zijn privé adres even vermelden. Dan denk ik niet dat dit in dank wordt afgenomen.

Ik heb op het pdf wat ik opgestuurd kreeg van BUZA wat kleine aanpassingen aangebracht. Het betreft mijn e-mail en wat telefoonnummers plus een e-mail adres. Maar ik bied het jullie wel aan om te lezen en kan hier gelezen en/of gedownload worden. Aan de tekst is niets veranderd.

Met de al genoemde vorige blogpost en de vragen welke allemaal netjes worden beantwoord, blijf ik toch met wat vragen zitten. Ook zijn er wat dingen veranderd op de website!

Zoals het antwoord dat er Engelstalige teksten op de website staan, de reden voor dit is dat niet alle ambassademedewerkers het Nederlands machtig is. En dat het nooit een probleem is geweest voor Nederlandse bedrijven.
Dat vind ik dus een excuus van tien keer niks.

Voor de handelswijzer blijft de disclaimer gelden wat inhoud dat de Ambassade niet verantwoordelijk is en dat er gebruik wordt gemaakt van info van derde.
Er wordt voorbij gegaan aan deze tekst die op de website staat/stond. ¨Sinds het verschijnen van de Handelswijzer Venezuela in 2007, heeft de Venezolaanse overheid de regelgeving betreffende buitenlandse investeringen, import en export, deviezencontrole en eigendomsrecht ingrijpend gewijzigd. De Nederlandse Ambassade te Caracas heeft de Handelswijzer dan ook grondig herzien.
Volgens mij staat er dus dat de Ned. Ambassade de Handelswijzer grondig heeft herzien!!
Ik kan overigens de tekst niet meer terugvinden op de site van de ambassade, maar deze wordt nog wel gebruikt door EVD nieuws. Overigens is de handelswijzer volgens mij iets aangepast, deze is hier te downloaden.

Dan had ik het ook nog over doodlopende linken op de website, niet in de brief, maar deze had ik vermeld op het blog. Deze zijn gerepareerd! We kunnen dus heel voorzichtig aannemen dat buza mijn blog heeft gelezen, of de webmaster werd even wakker geschud.

Ook vind buza dat er wel degelijk wordt gekeken naar het professionele magazine de Economist op de risico´s van zaken doen.
Ik mag toch wel heel sterk hieraan twijfelen of ze dat doen. Ik denk dat er met een schuin oog gelezen wordt en dat er gewoon een diplomatiek antwoord teruggeschreven is naar mij, vanwege het feit dat Nederland aan de handel verdient en de ABC eilandjes welke de buren zijn van Venezuela. We kunnen dat ook teruglezen in dit artikel wat ik opgestuurd kreeg van een trouwe lezeres en wat precies op tijd bij mij binnenkwam.

Er wordt ook geschreven dat het reisadvies is geactualiseerd. Ja.... dat klopt één dag voordat ik het antwoord kreeg uit Den Haag is het reisadvies geactualiseerd op 23 december.
Ik heb hier het oude reisadvies uit het cache geheugen van google. Wanneer de url verdwijnt kan het hier gelezen en/of gedownload worden. En hier is het huidige reisadvies.
Ik kan echter echt geen grote wijzigingen constateren dan alleen het feit dat het advies wat minder tekst bevat. Het is ingekort, meer niet. wanneer jullie wel enorme wijzigingen kunnen vinden dan hoor ik dat graag!

Het antwoord van Buza was ook dat er geen verslagen worden gemaakt op wat ze nu doen of de activiteiten.
Misschien was mijn vraagstelling niet geheel duidelijk. Ik ben ook helemaal niet geïnteresseerd in hun activiteiten over de dag. En ik begrijp ook wel dat de ambassadeur niet van elk bezoek een verslag moet geven. En dat er veel geregeld moet worden tijdens de borrel en tijdens het aanzitten aan het banket en niet openbaar kan worden gemaakt.

Maar het zou gewoon aardig zijn als er verslagen komen, eens in het kwartaal, over de situatie in de gevangenissen. we weten allemaal dat er per dag iemand wordt vermoord in de gevangenissen van Venezuela en of ze iets kunnen bereiken voor de veiligheid van deze mensen. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar het blijven mensen. Het is ook geen geheim dat de familie van de gevangenen niet altijd makkelijk op bezoek kan komen. er moet veel geregeld worden.
Of hoe de Nederlandse kolonie zich aanpast in de steeds maar veranderde wetten (ruim 700 in 10 jaar) en de explosief stijgende criminaliteit. En hoe zij deze mensen kunnen ondersteunen.
Zo´n bijeenkomst zou verhelderend kunnen werken voor zowel de Ambassade, de bedrijven, de mensen die daar al wonen en de nieuwkomers. En het voordeel is dat dit kan gebeuren voordat het feest begint. Een beetje meer naar buiten treden met wat ze doen zou ook meer begrip kunnen opleveren in het doen en laten van een ambassade. En ze hoeven niet bang te zijn dat het ambassade personeel meeleest met de verslagen, ze kennen immers geen Nederlands.
Ik geef nu gewoon even een schot voor de boeg. Zij zijn slimmer dan ik dus zouden ze misschien met meer verslagen, of iets anders naar buiten kunnen komen, zonder dat het hun ambtsgeheim in gevaar brengt.

Ik heb er werkelijk over nagedacht om buza opnieuw een mail te sturen. Het antwoord wat ik kreeg was netjes en ik waardeer het echt dat ze de tijd namen om mij terug te schrijven.
Er zijn toch wel wat veranderingen te zien na mijn mail, het was dus geen overbodige actie, maar voor mij is het wel klaar zo. We krijgen toch nooit het onderste uit de kan.


groet
Alpha

12 reacties:

Jan zei

Dag Alpha,

Ik vind het ronduit opmerkelijk dat er Engelse teksten in de handelswijzer staan? Het moet toch enigzins begrijpelijk overkomen en dat bereik je niet door er afentoe een andere taal in te verwerken, ik kan me voorstellen dat niet iedereen de Engelse taal machtig is? Ik schaar me daar ook onder. Bij mijn weten was elke lid van de ambassade de Nederlandse taal machtig?

''Soms denk ik ook dat de Nederlandse ambassade angst heeft om Chaves voor de voeten te lopen'. We weten wat voor gevaarlijk regime het is. Je mag misschien politiek onschendbaar zijn, maar volgens mij zegt dat niet zoveel in het land van Chaves, een ongelukje is zo gebeurd. Het zou misschien niet zo'n vaart lopen, maar toch.

Wat de gevangenissen betreft. Ik heb wel eens het Nederlandse Consulaat in Porlamar gevraagd hoe het zit met de gevangenis in Porlamar. Zij geven aan niet zoveel te kunnen doen voor de Nederlandse gevangenen, maar ze doen hun uiterste best om e.e.a te bewerkstelligen. Ik heb destijds met een Nederlandse gevangene gesproken op het consulaat die voorwaardelijk vrij was, ik kreeg de indruk dat er door het consulaat voldoende inzet werd gepleegd. Als je ziet in wat voor omstandigheden zij hun werk moeten uitoefenen. Kortom niet altijd even makkelijk. En als je het verkloot als consulaat, om wat voor reden dan ook, je de Nederlanders nimmer meer kunt ondersteunen.

Venezuela blijft een lastig land, maar ja daar weet je alles van, jij bent zo langzamerhand een ''autoriteit''.

Gr Jan

Alpha zei

Hoi Jan,

Het antwoord van BUZA was mager, maar ik denk dat er wel iets vooruitgang is geboekt. Als ik op de site kijk van de Ambassade is deze gewoon aangepast.
Er zijn inderdaad nog wat veranderingen aan te brengen, waaronder de Engelstalige teksten. Als ik het in het Engels wil weten dan kijk ik wel op de website van een engelstalige Ambassade. Een Nederlandse Ambassade hoort gewoon uitsluitend Nederlands te schrijven op hun website.

Het antwoord geeft duidelijk aan dat er belangen meespelen ten opzichte van de ABC eilanden. Persoonlijk vind ik het fout dat een regering zich aanpast ten nadele van de bevolking. Als regering horen ze zich in te spannen voor de bevolking, welke ervoor gezorgd hebben dat je gekozen bent.

Er zitten wat verborgen kleine snauwtjes in het artikel. En ik mag aannemen dat het gelezen wordt door de ambassade en door BUZA.

Ook vindt ik dat de uitstraling van een Ambassade aan verandering toe is. Ik denk niet dat het kwaad kan om eens in de zoveel tijd een soort verslag te geven, ipv dat er een tentoonstelling was van Anne Frank. Maar misschien is dit iets te progressief denken van mij. 

De opmerking dat ik zo langzamerhand een autoriteit wordt geeft me een soort schrijversblok of kan ik gewoon zeggen dat het me wel eert, maar ik weet niet wat ik er op moet zeggen. In ieder geval wil ik je wel bedanken voor de opmerking.

Het komt ook door de lezers van het blog dat ik mezelf ontwikkel met het schrijven van artikelen. Bij deze wil ik jou en alle andere enorm bedanken.
Het aantal lezers loopt echt in de duizenden per maand en dan niet 1 , 2, 3 duizend maar veel en veel meer.
Door deze aantallen van lezers raak ik echt gemotiveerd en ik vind het ongelooflijk dat het aantal nog steeds groeit.

groet
Alpha

annette zei

Typisch een BUZA-brief. Inhoudsloos dus. Alles wat ze doen is dat.  Sparen de kool en de geit maar gaan voorbij aan de essentie. Ik denk dat een ned. ambassadeur zelf niet eens meer weet wat zijn objectives zijn. Heb in de 40 jaar rond de wereld al diverse verhalen daarover gehoord. Het moet erg frustrerend werk zijn voor mensen die ooit gekozen zijn omdat ze wel intelligent zijn. Het systeem maakt hen tot wat ze zijn. Vlees noch vis. Tijd uitzitten. Huis steeds inrichten; op volgende post gokken. Maar wat het ned. bedrijfsleven zou kunnen betekenen in "hun" land daar zijn ze nooit mee bezig. Een emailadres kun je krijgen... daarvoor ben je dan "commercieel attache".
Borrels, diners, en national days zijn belangrijk. Nederlanders, plebs , daar zijn ze niet voor...

Jan zei

Dag Alpha,

Kun je op de site een andere ''hoekje'' maken waar je als lezer e.e.a op kunt plaatsen? Denk aan opmerkingen, nieuwe onderwerpen, kranteartikelen etc.

Het komt voor dat ik iets plaats wat van een totaal andere orde is, dan ''vervuil'' ik misschien het onderwerp.

Tis maar een idee?

Gr Jan

Alpha zei

Hoi Jan,

Het idee is zonder meer goed die je hebt. Helaas geeft blogger niet de mogelijkheid om op één website een gedeelte te reserveren voor ingezonden stukjes. Het zou dan een combinatie moeten worden van het prikbord en een weblog in één site.
Ook moeten de stukjes dan gecontroleerd worden voor of na een moderatie. Het zou zo maar kunnen dat er ineens een tukje komt te staan van potentie verhogende middelen oid. Ik had rond de kerst even de moderatie van het blog gehaald en direct had ik verwijzingen naar de +18 sites erop staan en een complete uitleg met foto´s van hoe je condooms moet gebruiken en een paar hulp kreten van mensen die met een bargoense taal om aandacht vroegen.

Wat wel kan is dat je een blog begint en ik wil best een vaste link plaatsen naar je blog. Ideeen, opmerkingen of wat dan ook mogen altijd even off topic geplaatst worden. Of je schrijft me even op mijn e-mail adres.

groet
Alpha

Alpha zei

Hoi Annette.

Het ¨imago¨ van de ambassade in het algemeen is nogal vrij somber. Voor het grootste deel hebben zij hieraan zelf meegewerkt.
De toekomst van een ambassade zie ik dus anders ingevuld worden. Er zal altijd wel een aanspreekpunt blijven voor het land waar de ambassade staat. Alleen kan het veel goedkoper door een Europese Ambassade neer te zetten. Elk land stuurt dan maar 1 afgevaardigde voor een loketdienst en in een roulette systeem krijg je een ambassadeur. Alles in één gebouw en je spaart miljoenen Euro´s uit per Europees land.
Ik ben er echt voor om het systeem wat er nu is gewoon op de schop te gooien. Maak het eigentijds en met meer services, Dat er dan gewerkt moet worden is logisch, dat moeten wij ook.

groet
Alpha

Jan zei

Dag Alpha,

De kans dat ik ooit een weblog begin is nihil.

Jammer dat het niet kan, maar het zij zo. Ik dacht dat het zo gepiept was, niet dus.

Kortom Janneman gaat op de oude voet verder :-D

Dat je veel bezoekers krijgt is klasse!! Je weblog is zeker wel een manier van leven geworden?

Draagt je vrouw en dochter ook wel eens een steentje bij middels een onderwerp?

Hoe vind je Venezolaanse familie het dat je destijds een weblog bent begonnen?

Ik denk dat je inmiddels wel geschiedenis aan het maken bent, jij bent vast de enige Venezolaanse Nederlander met een weblog als het deze?

Gr Jan

Alpha zei

Hoi Jan,

Ik heb mijn vrouw wel eens gevraagd om een idee of wat ze graag zou willen hebben waar ik over zou schrijven en of ze zelf iets wil schrijven. Als ik de verhalen hoor van vroeger over Venezuela dan zou het een leuk stukje kunnen worden, maar ze wil het niet. Ze is ook niet zo politiek aangelegd. Wel ben ik blij dat als ik wat vraag over een bepaalde uitdrukking dat ik een zeer gedetailleerde uitleg krijg. Dus dat is de bijdrage van haar. Mijn dochter denkt in het geheel niet aan politiek en met de vrijheid die ze hier heeft denkt ze meer aan leuke uitjes met haar vriendinnen.

De familie dacht eerst dat het een soort midlifecrisis was toen ik ineens een blog begon. Die dachten nou die stopt er wel mee na een paar weekjes. toen ze doorkregen dat ik er serieus mee bezig was werden ze bang. Alleen één zwager die vond het wel super. De angst is best groot in Venezuela en met al de berichten dat er afgeluisterd word en ze zijn alleen maar blij dat ik nu in Spanje zit. Nu kan er volgens hun niet veel meer gebeuren en zijn ze niet bang meer dat ik zou worden opgepakt.

Geschiedenis maken daar moet ik dan nog wel een paar jaar voor schrijven en daar hoop ik niet op. Nog wat jaren schrijven betekend nog wat jaren Chavez.
In het begin waren er niet veel blogs geschreven door Nederlanders over Venezuela en wonende in Venezuela over Chavez. Misschien was ik de eerste dat weet ik niet. Wat ik nu wel weet is dat er meerdere blogs zijn/of waren. Het is een komen en gaan. Ik juich wel elke nieuwkomer toe, maar het is niet echt makkelijk om iedere dag of minimaal 5 artikelen per week te schrijven. Er gaat enorm veel tijd inzitten en je moet enorm veel lezen en voordat je het weet worden alle maatregelen of uitspraken die Chavez de ene dag orakelt  de volgende dag weer teniet gedaan. Chavez is een dankbaar onderwerp, nog nooit zo´n gek gezien of gehoord, maar ook onvoorspelbaar en uiterst gevaarlijk. 


groet
Alpha

Jaap van Zundert zei

Ik heb beide versies van de Handelswijzer gelezen (die van 2007 en 2009) i.v.m. bepaalde eventuele handelsbelangen en ik kan me goed vinden in een deel van je kritiek Alpha! Ik denk dat je zelf echter wel weet waarom die wijzer niet bijzonder negatief is over zaken doen in Venezuela. Het is niet aan de Ambassade om een oordeel te geven, men geeft informatie van verschillende bronnen, slechts op feiten, en laat het aan de lezer om te oordelen. Door er meningen in te zetten kan men de belangen van Nederlanders in Venezuela schaden!

Engelse teksten in die handelsgids heb ik trouwens niet gezien!?

Succes met je website!

Alpha zei

Hoi Jaap v. Zundert,

Waar ik me echt over verwonder is dat een Ambassade een objectief oordeel moet geven, dat proberen ze met het reisadvies, maar dan een handelswijzer die te gunstige voorspiegelingen geeft. Ook vermelden ze, of hebben vermeld,  dat ze niet de handelswijzer zelf opgesteld hebben. Er stond ergens op de website dat de ambassade de handelswijzer grondig hebben herzien. Het staat haaks op wat ze beweren. Het anttwoord van Buza over de Engelse tekst geeft aan dat er een Engelse tekst was. Misschien is deze nu ook verwijderd. Ze hebben de site wel aangepast. Op het moment van het antwoord heb ik de site doorgelopen en ik kon op dat moment geen doodlopende linken meer vinden, de tijd was aangepast, het reisadvies was in een vernieuwd jasje gestoken en ik merk aan je antwoord dat de Engelse tekst verdwenen is. Ze zijn in ieder geval wel wakkergeschud door mijn brief en ik mag aannemen ook door het blog.
Natuurlijk begrijp ik wel dat er niet een uitgesproken mening van een Ambassade in kan zitten, omtrent zaken doen met het land. Hetgeen niet wegneemt dat ze het ook kunnen weigeren op hun site , wat niet strookt met de werkelijkheid.
Dank je wel voor je reactie. Het was bij onbekend dat de Engelse tekst niet meer te vinden was op hun site.

Groet
Alpha

Jaap van Zundert zei

Ik heb even gekeken, en de Engelse tekst staat er nog wel degelijk.

Volgens mij staat die disclaimer standaard in de meeste documenten van de Ministeries. BuZa heeft wel degelijk dat document zelf geschreven (zoals op verschillende plaatsen te lezen is, oa. de door jouw genoemde nieuwsbrief), echter men heeft het document samengesteld met bronnen van derden. Als ik het me goed meen te herinneren oa. gegevens van The Economist etc, marktonderzoeken, Venezolaans wetboek etc. Men ontkent toch nergens dat men die Handelswijzer niet heeft geschreven? Men geeft met die disclaimer echter aan dat men niet aansprakelijk gesteld kan worden en dat men niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de inhoud. Stel dat ik op basis van de gegevens van die gids een investering doe, en dat gaat helemaal mis. Snap je? Dat ik dan niet BuZa aan kan klagen oid. 

Wat klopt er trouwens niet aan de inhoud? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Wat voor mij persoonlijk de doorslaggevende reden was om niet te investeren, was dat het investeringsbeschermingsverdrag is opgezegd door de Venezolaanse regering en dat CADIVI-gebeuren. 

Alpha zei

Hoi Jaap v. Zundert,

Ik ging geheel op je reaktie af, dat je geen Engelse tekst kon vinden.
Wanneer de Engelse tekst dus nog steeds vermeld is, blijf ik bij mijn tekst in wat ik geschreven heb op het blog.
De disclaimer van de Handelswijzer zegt en ik heb een klein stukje gekopieerd.
<!-- @page { margin: 0.79in } P { margin-bottom: 0.08in } -->
<p><span style="">Disclaimer</span>
<p><span style="">Aan de inhoud van deze publicatie en mogelijke bijgevoegde documenten kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van de publicatie hoeft niet de mening te zijn van de Nederlandse Regering, het Ministerie van Buitenlandse zaken en/of de Nederlandse Ambassade te Caracas.</span>
<p><span style="">De </span><span style="">Handelswijzer Venezuela 2009</span><span style=""> is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks accepteert de Nederlandse Ambassade te Caracas noch het Ministerie van Buitenlandse Zaken aansprakelijkheid voortvloeiende uit gebruik, onnauwkeurigheid of onvolledigheid van tekst, afbeeldingen, informatie, links of andere onderdelen van deze publicatie.</span>

<p>Ze zeggen dat het niet de mening hoeft te zijn van de Ambassade of de regering.
<p>Hiermee wordt dus gesuggereerd dat ze het niet geschreven hebben.
<p> 
<p>Wanneer we het totaal anders bekijken en we hebben het nog steeds over de Ambassade en de regering. Deze schrijven en publiceren iets en ze gaan hierna  zeggen dat ze er niet achter staan, dan komt het geheel te vallen onder een aflevering van de Donald Duck.
<p> 
<p>Zodra ze info van derden samenvoegen tot één geheel en publiceren wordt ook de indruk gewekt dat het wel goed zit. Volgens mij en ik kan het verkeerd hebben zegt de Economist iets heel anders. Er staan wat afbeeldingen op mijn vorige blogpost en dan zie je dat Venezuela behoort tot één van de meest risicovolle landen ter wereld, volgens de Economist.
<p> 
<p>En dan komen we weer op de Disclaimer terecht. Ze trekken hun hander ervan af. 
<p> 
<p>Een Ambassade en daarmee ook de regering moeten volledig te vertrouwen zijn met de info. Zodra er iets is wat niet meer strookt met de werkelijkheid, zullen ze dit gewoon moeten veranderen en als dat niet kan dan kan je dit ook geruisloos weghalen. En in de plaats van de handelswijzer kunnen ze vermelden waar je wel moet zijn voor info.
<p> 
<p>Nu ben ik geen advocaat en ook geen letteren en zinsbouw deskundige in de Nederlandse taal. ik zie mezelf als de doorsnee burger. in de disclaimer en met wat ik als antwoord terugkrijg, zitten volgens mij vrijvingen. 
<p> 
<p>Dat je je geld niet in Venezuela gestoken hebt is één van de beste besluiten die je ooit gemaakt hebt. Misschien dat het nog veranderd in Venezuela, maar op dit moment zou het niet echt slim zijn. Chavez heeft onlangs weer drie bedrijven genationaliseerd tussen de devaluatie en de rantsoenering van het elektra door.
<p>Privé bezit in Venezuela stelt momenteel helemaal niets voor. Je bent het sneller kwijt dan dat je het opbouwt.
<p> 
<p>groet
<p>Alpha
<p> 

Blogarchief