Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

zaterdag 13 februari 2010

Breaking News!! Explosies in Petrochemische fabriek ¨Criogénico de José in Anzoátegui¨ Update

Het zijn nog onbevestigde berichten, maar om nu te praten over alleen maar geruchten wordt moeilijk.
Om 03.29 uur Venezolaanse tijd kwam er een twitterbericht (Nederlandse tijd rond 09.00 uur) over een stank van rotte eieren in Barcelona. Het allereerste bericht kwam van deze twitter. Momenteel volgens alle andere twitter berichten, lopen de mensen in Barcelona op straat. Deze berichten zijn door meerdere personen bevestigd.





Vorige week was er een brand op het PDVSA complex en volgens het regime was dit direct onder controle. Volgens het regime waren er geen dodelijke slachtoffers! Maar er werden wel beenderen gevonden die volgens het regime afkomstig waren van ¨koeien¨!!!

En nu dus explosies op deze petrochemische fabriek. Natuurlijk wil het regime alles voorkomen dat er ergens paniek uitbreekt en met alle problemen waar Chavez momenteel in zit komt een bericht zoals dit uiterst ongelegen.

Er zijn allerlei chemische substanties die levensgevaarlijk zijn voor de omgeving. Deze video clip laat zien waar we het over hebben. De Spaanse info tekst, gebruik hiervoor even een online vertaler.
Meer Info in het Engels over het werken in de petrochemische industrie en de gevaren hier.

Om even een chemisch product te noemen waarmee gewerkt wordt is Hydrogene Sulfide. Een zeer dodelijk goedje.
En of er nu wel of geen explosies waren of alleen een gaslek.
De mensen liepen buiten in de nacht in Barcelona. Er zouden dus alarm signalen moeten worden gegeven voor de bevolking.

Voor wie het nieuws wil volgen op twitter. Deze twitter houdt de stand van zaken bij.
http://twitter.com/search?q=criogenico%20jose
Het laatste nieuws op deze twitter is dat er gevraagd wordt naar een bevestiging van een enorme explosie!

Een ieder die inlichtingen kan geven, gebruik de comments.

Later meer..........

Update...
Info ook op Noticiero Digital.
Ook Globovision komt nu met een bericht dat er een vreemde lucht hangt in Barcelona.
http://www.globovision.com/news.php?nid=140525

El Universal komt nu met een bericht naar buiten, dat de president van PDVSA Petropiar Daniel Mancilla ontkent dat er iets is gebeurd in de fabriek.
Er is nu veel media met het ¨ongeval¨ bezig en de PDVSA ontkent nu pas, dat er niets is gebeurd.
Al met al was het een vreemde zaak, om zo´n tien uur nadat er iets gebeurd zou zijn nu pas te reageren.
Ik lees nu ook dat het niet de eerste keer is dat er een rotte ei lucht hangt in Barcelona. Misschien heeft het iets te doen met de verontreiniging die de fabriek veroorzaakt.
Noticias24 heeft nu ook een nieuwsbericht.
Daniel Mancilla gaf ook aan dat er onderhoud is geweest voor 8 dagen lang, deze verklaring gaf hij voor VTV!
Tevens verklaart hij dat er momenteel 217.000 barrels olie verwerkt worden en dat alles volgens de regels verloopt en veiligheidsvoorschriften.
Waarom hij dat nu zegt over de olie, begrijp ik niet echt, geen mens heeft er naar gevraagd. en het moet gewoon een normaal iets zijn dat er gewerkt wordt en geproduceerd wordt volgens de veiligheidsvoorschriften, althans dat lijkt mij. Ook kan ik me moeilijk vinden in wat er ook gezegd wordt dat dit een staaltje andere media manipulatie is. Roep dan geen VTV op om een verklaring te geven, maar laat dit dan doen door Globovision.
Het blijft natuurlijk een aparte zaak dat mensen midden in de nacht wakker worden van de stank en de straat op gaan. Dit is wel bevestigd in verschillende bronnen.
Ik heb twee foto´s van de fabriek met een gasverbranding, moet zeggen het ziet er niet echt fris uit.













Eigenlijk ben ik wel opgelucht dat het niet iets ergs is geweest. Althans we mogen dit nu toch wel aannemen. Misschien was er wel een klein ongelukje, maar niets is te controleren en de lucht is weg. Als een regering na 10 lange uren pas komt met een verklaring, verdient dat ook niet de schoonheidsprijs. Wat als er werkelijk een gevaarlijke gas was ontsnapt? Ook zijn er geen beelden vrijgegeven van de fabriek, als je niets te verbergen hebt, dan kan je er ook beelden van laten zien.
De stank is weg, maar er blijft een ander luchtje hangen.


Groet
Alpha

12 reacties:

claco zei

hallo alpha,
bericht is onjuist haal meer weg

Alpha zei

Hoi Claco,

Weghalen is zo gedaan. Alleen heb ik nog nooit een bericht verwijderd.
Ik zeg ook niet dat het bericht juist is. Mocht het niet zo zijn, dan is het alleen maar geweldig.
Op de ND komen er inderdaad meer berichten dat het niet juist is.
Dat er niets gezegd wordt door de regering of het bericht juist is of onjuist is, begrijp ik gewoon niet.
Zelfs de burgemeester in Barcelona kan een kort persberichtje geven dat het een Hoax is.

IK geef alleen het nieuws door en enorm veel mensen zijn momenteel aan het twitteren over de PDVSA.

Laten we hopen dat het een vals alarm is.


groet
Alpha

Alpha zei

Hoi Claco,

Nu komt ook globovision met het nieuws dat er een vreemde lucht hangt in Barcelona!

Er moet dus wel iets aan de hand zijn!
http://www.globovision.com/news.php?nid=140525


groet
Alpha

Jan zei

Hallo Alpha,

Ik heb het AD ook reeds benaderd, zou me benieuwen of er respons op komt?

Gr Jan

Jan zei

Dag Alpha,

Het zou me niet vreemd in de oren klinken mocht er het inderdaad sprake zijn van een ramp dat het regime het in de doofpot probeert te stoppen, denk maar eens aan de ramp in 1986 in Tsjernobyl waarbij radioactiviteit vrijkwam, de Russen gaven eerst ook niet direct thuis.

Gr Jan

Alpha zei

Hoi Jan,

Misschien iets te voorbarig, maar ik zal even een update maken.

groet
Alpha

Alpha zei

Hoi Jan,

Slecht nieuws is momenteel moordend voor Chavez. Er worden geen meldingen gemaakt van mensen die ziek zijn geworden of erger.
Ik blijf het vreemd vinden en ook de opmerking ¨andere media manipulatie¨ valt bij mij verkeerd. Hoe kan je tientallen twitteraars manipuleren en dan ook de mensen die midden in de nacht wakker worden van een ondraaglijke geur.
En dan na tien uur kom je met een mededeling. Ook de vorige brand ruim een week geleden dat ze wel beenderen hebben gevonden van koeien en geen menselijke. zie jij een koe op zo´n plek lekker grazen!
Het zou niet de eerste keer zijn dat het regime iets in de doofpot stopt. De eerste keer dat dit regime eerlijk is dan hang ik de vlag uit. Voorlopig zit de vlag al jaren in het plastiek en ik denk niet dat ik het met dit regime ooit hoef te pakken.
Er zitten te veel hiaten in de korte verklaringen die ik nu gelezen en gehoord heb.
Voorlopig ben ik wel wel blij met het feit dat er geen slachtoffers zijn gevallen, maar niet met de verklaringen.

groet
Alpha

Stef zei

Hey Alpha,

even een kleine toelichiting betreffende de gevaren van Hydrogene Sulfide - Waterstofsulfide :

Waterstofsulfide (H²S) is een kleurloos, ontvlambaar en zeer giftig gas. Het is ongeveer 5 keer zo giftig als koolstofmonoxide. De gezondheidseffecten zijn afhankelijk van het niveau waaraan is blootgesteld, een omgeving met 500 ppm (parts per million) of hoger kan resulteren in onbekwaamheid dat leidt tot bewusteloosheid zonder waarschuwingssymptomen, gevolgd door verlamming van de ademhalingswegen binnen enkele minuten.
Waterstofsulfide irriteert de huid, de bovenste ademhalingswegen en de ogen bij niveau van blootstelloing bij 10 ppm.
Het kan ook opgenomen worden in het lichaam door ademhaling en kan hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, stuuptrekkingen, en verlamming van de reukzenuwen tot gevolg hebben.
De geur is niet betrouwbaar voor detectiedoeleinden, onder de 10 ppm heeft het een geur van rotte eieren, onder de 100 ppm heeft het meer een zoete geur, maar ja, eens je de zoete geur detecteert is het meestal binnen de seconden al te laat.

Nu, elke raffinaderij met doeleinde het destilleren van aardolie naar fracties benzine, diesel, .... is het onvermijdelijk dat er H²s vrijkomt, maar dit kan opgevangen worden naar bijvoorbeeld een SRU unit (Sulphur Recovery Unit) en uiteraard ook dat jouw installatie tip top in orde is door de nodige onderhoudswerkzaamheden, detectiemiddelen op unit en op de mensen door middel van PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen) in de vorm van H²S meettoestelletjes.

Nu denk ik wel dat onderhoud en persoonlijke beschermingmiddelen voor de werknemers bij PDVSA nefast en niet belangrijk genoeg is voor Chavez, toch ?

Al bij al ben ik ook heel blij dat er geen slachtoffers gevallen zijn, want met deze gegevens die ik nu aan jou heb doorgegeven, mag je er niet aan denken indien dit incident was geweest met een concentratie van meer dan 10 ppm !

Groet
Stef

Stef zei

Voorbeeldje van persoonlijke detectiemonitors http://www.youtube.com/watch?v=CMA2K1Pmi3A

Alpha zei

Hoi Stef,

Dank je wel voor je bijdrage.
De uitleg die je geeft over het goedje Hydrogene Sulfide is huiveringwekkend.
Je moet er inderdaad niet aan denken dat zo´n gas vrijkomt. Ik heb wel wat clips gezien, maar jou uitleg is beter dan de clips.

Wat de rotte eieren lucht wel is geweest waardoor de bewoners midden in de nacht buiten liepen zal wel een raadsel blijven. Wel kan ik zeggen dat er géén explosie is geweest. Waarschijnlijk hebben de twitteraars de explosie genoemd om extra aandacht te vragen. Ik ben echt blij dat er niet iets ernstigs aan de hand was.


groet
Alpha

Alpha zei

Hoi Stef,

Net even de clip bekeken en ik sta paf wat zo´n klein ding allemaal kan. In feite zouden alle medewerkers van de petrochemische industrie allemaal zo´n ding moeten hebben, dan was de stank misschien ook bekend geworden met wat het was.
Als we nu praten over een nuttige gadget dan is dit er eentje die voor werkers op een fabriek gewoon een must moet zijn.

groet
Alpha

Anonymous zei

Hey Alpha,

graag gedaan betreffende de uitleg, en ja ... je hebt gelijk, die persoonlijke detectiemonitors is inderdaad een must voor iedereen die werkt in de petrochemische sector. Voor zover ik weet, is die dan ook verplicht in bijna alle landen waar er petrochemie aanwezig is. Wat juist de kostprijs is voor zo'n clip weet ik echter niet maar als het een leven kan redden, is die prijs verwaarloosbaar, toch ? Tenslotte is de petrochemie toch een sector die voldoende winst maakt.

Iedereen weet onderhand wel al dat Chavi niet graag omringd wordt door competente mensen (hij heeft er tenslotte een heel hoop competente mensen toen ontslagen) dus daarom ook mijn vrees dat de raffinaderijmedewerkers er geen zullen dragen, laat staan vaste detectiemiddelen op de raffinaderij en omgeving ! Iets wat ook niet begrepen wordt is dat onderhoud aan de raffinaderijen een must is. 1x per jaar een shutdown (onderhoud) zorgt ervoor dat alle zaken terug tip top hersteld zijn (waar indien nodig om herstelling, ik denk bijvoorbeeld aan pompen), nagekeken en terug getest op safety. Natuurlijk zijn er veel andere zaken die gebeuren tijdens zo'n shutdown maar daar ga ik nu niet verder op in. 

Ik hoop ooit dat er een tijd zal komen na Chavez en dan zou ik graag meehelpen om de petrochemie terug op een veiligniveau te brengen voor iedereen in Venezuela.

Greetz
Stef