Welkom bij Free Opinion Venezuela

De berichtgeving in de Nederlandse kranten over Venezuela is nogal erg mager en berust vaak niet op exacte gegevens. Free Opinion Venezuela wil hier iets aan veranderen door de recente ontwikkelingen te volgen in Venezuela. Dat Hugo Chavez en zijn regering er niet altijd goed van af komt ligt meer aan hun optreden, dan aan iets anders. "De comments worden gemodereerd"

La información sobre Venezuela en los periódicos holandeses es mediocre y no siempre está basada en hechos reales. Free Opinion Venezuela quiere hacer un cambio con respecto a esto siguiendo el desarrollo de los acontecimientos en Venezuela. El hecho de que Hugo Chávez y su Gobierno se encuentren en una posición comprometedora se debe más que nada a sus acciones y no a otra razón. ''Los comentarios seran moderados previamente''.
Groet
Alpha

donderdag 4 maart 2010

Een kort bericht uit Venezuela

De meeste lezers weten dat ik nog steeds familie heb welke woont in Valencia, Venezuela.
Om contact te krijgen met de familie wordt steeds moeilijker en wat ze dan te vertellen hebben, daar wordt je niet echt vrolijk van. Ik heb ook familie in Chili en ondanks alle problemen daar iedere dag online?
Toen ik daar nog woonde, liep ik meerdere keren per dag buiten met mijn herdershond. Lekker een straatje om en met mijn trouwe kameraad, welke echt ¨BRAVO¨ is, was het best wel veilig.
Zelfs de politie deed een stapje terug als ze over het voetpad kwamen aanrijden met hun motor. Ze vroegen dan heel netjes aan mij of de hond gevaarlijk was. Ik zei dan altijd, voor de zekerheid kan je beter terug rijden, wat ze dan ook prompt deden. Ook heeft hij wel eens wat melandro´s gebeten, mijn kameraad hielp me gewoon. M.a.w. je kon tot voor een jaar geleden nog met de hond buiten lopen. Dit is momenteel bijna onmogelijk geworden en we praten over een hele goede buurt.
Ook ging ik iedere dag even lekker een vers stokbroodje kopen, maakte een babbeltje met de eigenaar van de Panaderia, nam soms een bakkie koffie en slenterde ik weer terug, de 200 meter naar mijn huis. Dit is nu geheel onmogelijk en ondenkbaar geworden.

Iedere dag staat er groepje ¨nieuwe jonge¨ criminelen met pistolen en geweren op zo´n 50 meter van de Panaderia mensen aan te houden. Deze worden geheel gestript en de politie die ongeveer op 1 kilometer afstand zit doet niets nada. Nu zijn er daar meerdere winkels en zelfs een autoshowroom, benzinestation etc.. etc.. en gelegen aan een zeer drukke weg.
Nu doet de buurt er ook niets aan, begrijpelijk want wie vraagt er om een kogel.
Dat de angst er goed inzit kunnen we wel zo´n beetje begrijpen.
Maar in de nacht als er een rantsoenering is van de elektriciteit, wordt het in de buurt erg onrustig. Het betekend dat de alarminstallatie´s niet werken.
Gelukkig doet de hond zijn taak als bewaker meer dan uitstekend. Andere buren gaan dan in de tuin zitten en houden de boel in de gaten.
Buiten de rantsoeneringen van de elektriciteit en water zijn er ook nog ¨blackouts¨ en deze duren soms gewoon 6 uur zoals ik net te horen kreeg. En dan na zo´n blackout komt de periode dat het water weer eens afgesloten wordt.

Op de vraag hoe de stemming is en de sfeer, kreeg ik als antwoord; ¨De mensen weten het niet meer!¨ Nu kan ik van alles bedenken met zo´n antwoord, maar ik voelde dat ik niet verder kon vragen.
Het lijkt me gewoon duidelijk dat iedere vorm van levenskwaliteit nu wel zeer ernstig wordt bedreigd. Dan geen water, dan geen stroom en op de koop toe je kan niet eens meer wandelen of zelfs boodschappen doen in de buurt. Je moet er dus echt op uit met de auto en naar grote supermarkten met een garage, welke beveiligd zijn. En dan maar hopen dat ze de spullen hebben die je nodig hebt.

Dit was gewoon even een kort berichtje van de familie van vandaag uit Venezuela.

Groet
Alpha

4 reacties:

claco zei

Hallo Alpha,
Het is precies het gevoel dat ik ook krijg als je belt er ligt een grauwe sluier over het gesprek, je kunt je voorstellen dat om daar te leven en te functioneren als voorheen niet meer kan en zij zich dagelijks moeten aanpassen aan de veranderingen er zit geen spirit meer in. Je wilt graag weten hoe het met iedereen gaat of ze zich nog kunnen redden, maar ze zijn murw geslagen. Een tijdje geleden was het nog we moeten zoveel winkels af om denodige spullen te kopen en er is wel of geen koffie suiker rijst en zo, dit soort gesprekken zijn er nu niet meer. Het is de onveiligheid die de overhand heeft, elk contact kan het laatste zijn.
Groetjes

Alpha zei

Hoi Claco,

Ja exact!!
Soms heb ik het gevoel dat ze meer moeite doen om te overleven dan om te leven. Het constant op je hoede zijn (nog meer dan het was) de angst, de onzekerheid voor de dag van morgen. Er zijn weinig vrolijke berichten te horen. Ze slaan nu zelfs verjaardagen over, omdat het te gevaarlijk is om in de avond met de auto te rijden. 

Het is nu ook zo dat ze geen spullen kunnen kopen omdat de koelkast gewoon per dag een paar uur uitstaat en dat er daarna een blackout komt.
Alles bederft, je kan het niet meer bewaren. Het betekend dat ze dus echt regelmatig de deur uit moeten, ondanks de criminaliteit.
Ik ben dan misschien egoistisch, maar ik ben blij dat ik optijd vertroken ben.

groet
Alpha

Stef zei

Hey Alpha,

eerst en vooral, spijtig om te lezen op het forum dat je geen bijdrage meer gaat doen, maar ok, hopelijk krijgen ze jouw motivatie voor deze blog niet naar beneden ! Indien dit wel zou gebeuren mag je altijd op mij rekenen om jou te steunen tegen de incompetente mensen die toch een poging zouden doen !

Tja, ik hoor nog iedere dag van de familie uit VZLA, maar dat is dan meestal omdat ze via hun telefoon een berichtje posten op Facebook of de traditionele e-mail. Voor diegenen die niet beschikken over een smartphone is het inderdaad zo dat het heel moeilijk is om met hen te communiceren.

Tja, elke keer dat ik boodschappen ging doen tijdens mijn vakanties, moest ik altijd naar een beveiligde plaats gaan zoals Las trinitarias-Sambil-Exito in Barquisemeto of indien niet mogelijk was (bijvoorbeeld de plaatselijke panaderia), sowieso altijd met iemand van de familie erbij. Weet je wat, je kan dan nog perfect spaans spreken met het plaatselijke accent erbij, je bent en blijft er altijd uitzien als een toerist en voor velen zijn de toeristen gewoon rijke mensen waar ze geld van kunnen krijgen. Ik heb daadwerkelijk alles geprobeerd, baard laten staan, petje opzetten, vuile & kapotte kleren aandoen, stinken uren in de wind, goed gebruind zijn,  niets kan veranderen aan het feit dat ze altijd aan mij zagen dat ik buitenlander ben :)  

Nu, na bijna 4 jaar moet ik eerlijk zeggen dat ik schrik krijg om op vakantie te gaan, trouwens mijn vrouw Jakeline is ook niet meer zo gretig om dit jaar terug op vakantiete gaan. Ik hoop van harte dat heel binnenkort iets serieus deftig gaat veranderen in dat land, met name als eerste een Venezuela zonder chavez y chavista's !!

Sorry als ik misschien een beetje te emotioneel ben en deze post niet erg op zijn plaats is bij deze topic.

Greetz
Stef

Alpha zei

Hoi Stef,

Bedankt voor de steun. En een nette reaktie uit het hart vandaan.

Ik denk niet dat er gestopt gaat worden met het blog zolang Chavez daar zit.
Het niveau van het prikbord werd met de dag slechter, ondanks de verwoede pogingen van vele andere prikkers die wel iets te vertellen hebben.
Op een gegeven moment moet je een beslissing nemen, of je gaat mee in het banale of je denkt, na mij de zondvloed. Opgeven staat overigens niet in mijn boekje, maar er zijn ook normen en als je je ergens niet meer prettig voelt dan ga je het anders doen. Je gaat ook niet met slippers in de sneeuw lopen met tien graden onder nul, is niet echt prettig.

Ik vind het niet erg als er een Off Topic reactie geplaatst wordt of als iemand even iets kwijt wil. En zo verschrikkelijk Off Topic is het niet.

De post die ik plaatste geeft ook aanleiding voor reacties zoals deze. En ik kan je vertellen, dat het klopt wat je zegt over eens een toerist altijd een toerist. Ze zien het gewoon aan je, ik heb er hier op Tenerife wel minder last van. Nu is het ook zo met mij dat ik heel snel kleur, maar hoe donkerder ik word, hoe lichter/blonder mijn haar wordt. Dus ook ik viel altijd op, al hield ik mijn mond stijf gesloten.

Ik zou dolgraag terug willen naar Venezuela, maar het is gewoon enorm verstandig om te wachten tot het moment daar is dat Chavez gaat hemelen of in een soort Alcatraz komt te zitten en dat de enorme criminaliteit enorm hard wordt aangepakt. Ik ga niet mijn vrouw en kind blootstellen aan het Venezuela van nu en dat geld uiteraard ook voor mijzelf.

Mijn vrouw wil wel naar Venezuela, maar ze begrijpt dat het nu gewoon niet kan. Mijn dochter vind het hier gewoon heerlijk. Eindelijk kan ze naar buiten en is het gewoon mogelijk om met andere vriendinnen ergens af te spreken. In Venezuela was het alleen maar mogelijk als je ze ergens naar toe brengt of ze aflevert bij de club.
In het begin vond ze het geweldig om de vuilniszak naar buiten te brengen, dat is helaas iets minder geworden. Maar zo groot is het verschil dus met Venezuela, die meid is gewoon veranderd en alleen maar ten goede.

groet
Alpha

Blogarchief